Nový zákon o digitální ekonomice
Blog | Právní oddělení
17. 12. 2024
Klientovi můžete poslat obchodní sdělení jen a pouze, pokud již dříve využil vaše služby, maximálně však do 2 let od posledního obchodního sdělení. Jinak musíte získat nový souhlas. Pokud bude klient mít možnost vyjádřit svůj nesouhlas s dalším zasíláním, tak taková sdělení můžete nadále posílat.
V únoru 2024 vstoupilo v účinnost evropské nařízení o digitálních službách (DSA) a na něj má navázat nový zákon o digitální ekonomice, který je právě projednáván v parlamentu. Jeho přijetí se však očekává až na začátku roku 2025.
Zákon má nahradit dosavadní antispamový zákon a razantně zvyšuje pokuty právnickým a podnikajícím fyzickým osobám za spam, tedy nevyžádaná obchodní sdělení. Malé srovnání: Doteď činila maximální pokuta pro podnikatele 10 milionů korun. Nově maximální pokuta pro právnické a podnikající fyzické osoby vzroste na 20 milionů eur nebo 4 % z ročního obratu.
Jsou tu však další nová pravidla pro zasílání takových sdělení: Přechází se na systém opt-out, který je na rozdíl od opt-in („jen se souhlasem“) založen na principu možnosti odmítnout další komunikaci. Navíc bude platit pravidlo, že stávajícím klientům bude možné zasílat sdělení po dobu 2 let od poslední komunikace. Po uplynutí této doby bude nutné získat nový souhlas pro další kontakt. S tím souvisí to, že zasílání obchodních sdělení bude možné jen, pokud jste e-mail klienta získali v souvislosti s předchozím prodejem.
Myslete na to, že o spam se může jednat i tehdy, nesplníte-li výše uvedená pravidla. Například když chcete oslovit klienta s přáním k narozeninám, a přitom se mu tzv. připomenout e-mailem s nabídkou vašich služeb!
To jsou novinky hlavně ohledně e-mailových reklam, na které musíte při komunikaci pamatovat, ale co reklama na webu nebo na „sockách“?
Připravený zákon navazuje na DSA, které myslí i na sociální sítě. Co to znamená pro praxi? Pokud pouze uveřejníte reklamu, aniž by uživatelé, tj. vaši (potenciální) klienti mohli cokoli přidávat nebo komentovat, tak se vyhnete přísným DSA pravidlům, která řeší např. povinnost monitorovat obsah (diskutujících) nebo mít oznamovací systém pro přijetí jejich stížností. Třeba na Facebooku to znamená, že stačí vypnout možnost přidávat komentáře.