Právní oddělení

Newsletter


prosinec 2024

Dobrý den, vážení poradci,

letošní rok byl velmi nabitý a plný změn. Připravili jsme a nasadili několik nových projektů, které Vám mají zejména usnadnit práci, mohli jsme se potkat na mnoha společných akcích a také nás od léta vytěžovala kontrola ze strany České národní banky. I v personální oblasti byl tento rok bohatý. Posílili jsme snad každé oddělení SAB servisu, výměna se nevyhnula ani vedení oddělení Legal & Compliance, které jsem od 1. září převzal po končícím řediteli Jiřím Eigelovi. Jiří je nyní ředitelem interního auditu SAB servisu. Jedním z mých cílů je, abyste Legal & Compliance vnímali jako silnou podporu, nikoliv, jak je většinou u právního oddělení zvykem, jako nutné zlo. Chceme vám být zároveň blíž, ať osobně nebo online na školeních, na různých setkáních nebo formou informací o aktuálních zajímavostech z legislativy nebo dění v našem oddělení.

V nadcházejícím roce nás čeká neméně změn, možná si dovolím říct, že ještě více než v tom letošním končícím. Jak jste jistě zaznamenali na konferenci 7. listopadu, připravujeme pro Vás mj. sjednocení a výrazné zjednodušení záznamů z jednání pro všechny oblasti finančního trhu nebo úpravu placeného poradenství. Chystáme se také na licenční řízení u České národní banky pro obchodníka s cennými papíry nebo vlastní akreditovanou osobu, abyste mohli mimo jiné jednodušeji dokládat následné vzdělání pro oblast pojištění. O výhodách a potenciálu, který nám tyto plány přinesou, se dozvíte z našich připravovaných newsletterů, jež Vám budeme pravidelně v průběhu následujícího roku posílat.

Najdete v nich zajímavosti a velmi cenné rady ze světa legislativy. Dáme si záležet, aby to bylo podáno jednoduše a srozumitelně, protože taková legislativa rozhodně není. Pár zajímavostí jsme pro Vás připravili už v tomto prvním newsletteru, například ohledně striktního omezení obchodních sdělení. Dále se dozvíte informace ohledně změn v zákoníku práce nebo o chystaných změnách v daních. Zároveň Vás chceme upozornit na nutnost zveřejnit účetní závěrku do konce tohoto roku.

Za celý tým Legal & Compliance jsem Vám chtěl poděkovat za dosavadní spolupráci a popřát Vám vše nejlepší do nadcházejícího roku.

Jiří Vataha
ředitel Legal & Compliance

Nový zákon o digitální ekonomice

Evropské nařízení o digitálních službách (DSA) už platí, ale v roce 2025 ho doplní nový (český) zákon o digitální ekonomice. Ten mimo jiné přináší zpřísnění pravidel pro zasílání obchodních sdělení – vysoké pokuty za spam, klienty bude možné oslovit pouze do 2 let od poslední komunikace nebo se souhlasem. Takže na co si dát pozor při e-mailech a reklamě na sociálních sítích?

Zákon má nahradit dosavadní antispamový zákon a razantně zvyšuje pokuty právnickým a podnikajícím fyzickým osobám za spam, tedy nevyžádaná obchodní sdělení. Malé srovnání: Doteď činila maximální pokuta pro podnikatele 10 milionů korun. Nově maximální pokuta pro právnické a podnikající fyzické osoby vzroste na 20 milionů eur nebo 4 % z ročního obratu.

Jsou tu však další nová pravidla pro zasílání takových sdělení: Přechází se nasystém opt-out, který je na rozdíl od opt-in („jen se souhlasem“) založen na principu možnosti odmítnout další komunikaci. Navíc bude platit pravidlo, že stávajícím klientům bude možné zasílat sdělení po dobu 2 let od poslední komunikace. Po uplynutí této doby bude nutné získat nový souhlas pro další kontakt. S tím souvisí to, že zasílání obchodních sdělení bude možné jen, pokud jste e-mail klienta získali v souvislosti s předchozím prodejem.

Ve zkratce: Klientovi můžete poslat obchodní sdělení jen a pouze, pokud již dříve využil vaše služby, maximálně však do 2 let od posledního obchodního sdělení. Jinak musíte získat nový souhlas. Klient zároveň musí mít možnost vyjádřit svůj nesouhlas s dalším zasíláním.

Myslete na to, že o spam se může jednat i tehdy, nesplníte-li výše uvedená pravidla. Například když chcete oslovit klienta s přáním k narozeninám, a přitom se mu tzv. připomenout e-mailem s nabídkou vašich služeb!

To jsou novinky hlavně ohledně e-mailových reklam, na které musíte při komunikaci pamatovat, ale co reklama na webu nebo na „sockách“?

Připravený zákon navazuje na DSA, které myslí i na sociální sítě. Co to znamená pro praxi? Pokud pouze uveřejníte reklamu, aniž by uživatelé, tj. vaši (potenciální) klienti mohli cokoli přidávat nebo komentovat, tak se vyhnete přísným DSA pravidlům, která řeší např. povinnost monitorovat obsah (i diskutujících) nebo mít oznamovací systém pro přijetí jejich stížností. Třeba na Facebooku to znamená, že stačí vypnout možnost přidávat komentáře.

Novela zákoníku práce – valorizace

V létě vstoupila v platnost novela zákoníku práce, která mimo jiné mění pravidla v oblasti odměňování zaměstnanců, automatickou valorizaci minimální mzdy, ale také ruší systém zaručené mzdy anebo umožňuje sjednat dohodu, podle níž si pracovní dobu rozvrhuje sám zaměstnanec. Co přesně to pro Vás znamená?

Například u poslední zmíněné změny, pokud máte zaměstnance (týká se i DPP a DPČ), tak lze nově s vaším zaměstnancem uzavřít písemnou dohodu, kdy si zaměstnanec sám může rozvrhovat pracovní dobu do směn. V tomto případě se stanoví vyrovnávací období stanovené zaměstnavatelem. U rozvržení pracovní doby zaměstnancem se ale již neuplatní jiné důležité osobní překážky, například volno na lékaře, stěhování, svatbu, pohřeb apod.

Dále dochází ke zrušení takzvané zaručené mzdy, která dosud rozdělovala pracovní pozice do několika kategorií podle náročnosti a odpovědnosti. Jediným zákonným limitem při stanovení mzdy tak zůstane minimální mzda a zaručený plat – ten nás ale nemusí zajímat, protože se vztahuje jen na platy zaměstnanců ve veřejném sektoru.

Minimální mzda se bude nově automaticky upravovat podle průměrné hrubé mzdy v národním hospodářství a vládou stanoveného koeficientu. Tato změna by měla zajistit větší stabilitu a předvídatelnost, což by pro zaměstnavatele mělo přinést jasnější představu o budoucích nákladech, zatímco zaměstnanci budou mít jistotu, že jejich mzdy porostou v souladu s ekonomikou. Predikce průměrné hrubé mzdy roku 2025 dle sdělení Ministerstva financí činí 49 233 Kč a koeficient pro výpočet minimální mzdy činí 0,422 pro rok 2025 a 0,434 pro rok 2026.

Minimální mzda je tak pro rok 2025 stanovena ve výši 20 800 Kč měsíčně nebo 124 Kč na hodinu. Výši minimální mzdy pro rok 2026 budeme znát až koncem roku 2025 (dle průměrné mzdy za rok 2025).

Další výrazné změny, například délka zkušební doby, změna ve výpovědní době atd., byly taktéž novelou plánovány. Zatím však novela nebyla schválena v poslanecké sněmovně. V případě jejího přijetí vás budeme informovat.

Změny v daních

Poslanecká sněmovna připravila důležitou novelu zákona o DPH, která přinese změny pro plátce daně, finanční služby a trh s nemovitostmi. Změny se týkají také paušální daně OSVČ a zdanění kryptoměn.

Jednou z klíčových změn je stanovení dvou nových limitů pro plátce DPH, pro jeho vznik. První limit ve výši 2 000 000 Kč určuje, že osoba se stane plátcem DPH od 1. ledna následujícího roku. Vyšší limit 2 536 500 Kč způsobí, že se osoba stává plátcem již následující den po jeho překročení. Tyto limity se vztahují na kalendářní rok a mohou mít na některé z vás zásadní dopad.

Další změnou je zrušení osvobození DPH pro obhospodařování majetku zákazníka. Od 1. ledna 2025 tak budou provize z finančních produktů, které jsou s jednávány v režimu obhospodařování majetku, podléhat DPH. Finanční instituce proto již nyní hledají možnosti, jak nastavit produkty jinak, aby se DPH vyhnuly. Týká se to například producentů Amundi, Conseq nebo Edward. O změnách jsme vás již informovali z kraje prosince. Nadále zůstanou osvobozeny služby v režimu přijímání a předávání pokynů.

Od 1. července 2025 také vstoupí v platnost nová pravidla pro zdanění DPH u nemovitých věcí. Nemovitost bude zatížena DPH pouze při prvním dodání nebo při dodání po zásadní změně do konce 23. měsíce od dokončení. Zásadní změna je definována jako taková, jejíž náklady přesahují 30 % prodejní ceny nemovitosti. Tato změna má dopad především na prodej novostaveb a rekonstruovaných bytů. Pamatujte na to, pokud váš klient zamýšlí prodej nemovitosti, tak některých případech může být ekonomicky výhodnější vyčkat dva roky na osvobození od DPH.

Novela také zkracuje lhůtu pro uplatnění odpočtu DPH z původních 36 na 24 měsíců. Naopak u oprav základu daně se lhůta prodlužuje z tří na sedm let.

A na závěr novinky v oblasti daně z příjmů. Nově, v roce 2025, dojde ke změně výše paušální daně pro OSVČ. V nejnižším pásmu bude paušální daň činit 8 716 Kč měsíčně.

Pro vstup do paušálního režimu platí podmínky:

  • OSVČ nesmí být plátci DPH,

  • nesmí být v insolvenčním řízení,

  • roční příjmy z podnikání nesmí přesáhnout 2 000 000 Kč.

Pokud máte zájem využívat paušální daň pro OSVČ, musíte podat oznámení o vstupu do tohoto režimu nejpozději do 10. ledna 2025.

Došlo také ke sjednocení daňových podmínek pro kryptoměny a cenné papíry. Nově budou příjmy z prodeje kryptoměn, jako je bitcoin, osvobozeny od daně, pokud nepřesáhnou 100 tisíc korun ročně nebo pokud byly drženy déle než tři roky. Maximální limit osvobození se stanovuje na 40 milionů korun ročně pro všechny cenné papíry a kryptoměny dohromady.

Novela zákona o DPH se nyní nachází v senátu a měla by nabýt účinnosti od 1. ledna 2025. Některé změny by však budou platit s odkladem.

Připomenutí zveřejnění účetní závěrky

Pokud využíváte obchodní korporace zapsané v obchodním rejstříku (např. s. r. o., a. s.), tak Vám připomínáme povinnost zveřejnit účetní závěrku za rok 2023 nejpozději do konce roku 2024 (musí být do 12 měsíců po skončení účetního období).

V případě nezveřejnění účetních závěrek za nejméně dvě po sobě jdoucí účetní období můžete být vyzváni rejstříkovým soudem ke sjednání nápravy ve lhůtě jednoho měsíce. Pokud tak neučiníte, pak lze vaší obchodní korporaci uložit pořádkovou pokutu ve výši až 100 000 Kč anebo přejít ke zrušení společnosti likvidací.

S ohledem na tento fakt a podporu důvěryhodnosti doporučujeme závěrky včas zveřejnit. Zveřejnění probíhá zasláním do sbírky listin, a pokud se na vás vztahuje povinnost zveřejňovat na webových stránkách, tak i tam. Minimálně kontrolujte datovou schránku a mějte připraveny účetní závěrky, abyste je v případě vyzvání mohli ve lhůtě dodat do sbírky listin.

Podotýkáme, že rejstříkové soudy tyto podněty často řeší na základě toho, že nějaká třetí osoba na tento stav upozorní (např. váš konkurent).