Právní oddělení
Newsletter
červen 2025
Vážení lídři,
v červnovém newsletteru jsme si pro vás připravili pár témat z právního světa. Pro tento měsíc jsme si připravili čtyři články, a to na oblasti:
Zákoník práce – flexinovela;
Novela ZDPZ z pohledu producentů;
Jednatel vs společník;
Důležitost vyplňování AML dotazníku k obchodům.
Doufám, že vám přineseme nějaké užitečné informace. Pokud byste měli vlastní témata, která byste chtěli zpracovat, dejte nám vědět na pravni.pomoc@sabservis.cz.
Kromě zde zpracovávaných témat budeme muset začátkem července řešit novelu ZDPZ ke zprostředkování pojištění pojistníkem (např. pojištění schopnosti splácet u úvěrů). Informace k novele budeme předávat novinkami, aby byl jednotný kanál. Prosím, sledujte novinky k této oblasti, ať jste v obraze. Bohužel novela zatím přináší v některých oblastech více otázek než odpovědí a stále bude záviset na reakci trhu, jak se k tomu postaví producenti a ČNB.
U zprostředkování pojištění pojistníkem platí následující:
Od 1.7.2025 je potřeba ZZJ;
Do 1.7.2026 je zapotřebí pro tyto produkty nová certifikace dle § 57 odst. 1 písm. g) ZDPZ;
Do 1.7.2027 být na tuto oblast registrován u ČNB jako VZ (nováčci v SAB servisu již od 1.7.2025);
Do 1.7.2029 až na výjimky mít maturitu.
Pokud byste měli dotazy, můžete se na nás obrátit na email pravni.pomoc@sabservis.cz.
Záložky newsletteru
Flexinovela zákoníku práce
S účinností od 1.6.2025 nabyla účinnosti novela zákoníku práce upravující flexibilitu v pracovních vztazích. Původně se očekávala její účinnost od 1.1.2025, ale nestihl se včas legislativní proces.
Přehled hlavních změn v zákoníku práce a nařízení vlády o osobních překážkách:
Nově je možná práce na dohodu o práci konané mimo pracovní poměr na stejnou práci u svého zaměstnavatele (předtím nemohla být stejná pozice);
Po návratu z rodičovské před dosažením dvou let věku dítěte by měli mít zaměstnanci právo se vrátit na původní pozici (garance pozice);
Delší zkušební doba, a to 4 měsíce u řadových zaměstnanců a 8 měsíců u vedoucích pozic;
Výpovědní lhůta běží ode dne doručení (nikoliv od následujícího měsíce jako doposud);
Možnost jednoměsíční výpovědní lhůty, pokud zaměstnanec poruší pracovní kázeň;
Úprava překážek na straně zaměstnance jako úmrtí v rodině, náhrada mzdy za den konání svatby.
Kromě uvedených změn v zákoníku práce dojde ke změnám v sociální podpoře při nezaměstnanosti. Zde jsou změny účinné až od 1.1.2026. Příklad změn:
Zvýšení maximální výše podpory v nezaměstnanosti na 80 % průměrné mzdy a mění se i parametry (např. zrušení snížení podpory při odchodu z vlastní vůle či dohodou bez vážného důvodu);
Změnila se délka poskytování podpory, a to zejména pro osoby nad 52 let (52-57 let je podpora 8 měsíců, nad 57 je podpora až 11 měsíců).
Jednoduché shrnutí změn je dostupné zde https://www.mpsv.cz/jake-zmeny-prinasi-flexibilni-novela-zakoniku-prace-.
Novela ZDPZ z pohledu producentů
Zákon č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, projde důležitou novelizací s účinností od 1.7.2025, která zpřesňuje pravidla v oblasti zprostředkování pojištění pojistníkem. Tento zákon implementuje evropskou směrnici IDD (Insurance Distribution Directive) a má zásadní dopad na praxi zejména v případech, kdy pojištění nenabízí přímo pojišťovna, ale pojistník – tedy např. banka, která sjednává pojištění schopnosti splácet pro své zákazníky jako součást služeb nebo produktů. Novela nedopadá jen na distribuci, ale i samotné producenty.
Cílem novely je zvýšit ochranu spotřebitele a zpřehlednit odpovědnost za nabídku pojištění.
Novela tedy nedopadá jen na poradce, ale i na banky samotné, např:
povinnosti ve změnách interních procesů a regulatorních dopadů, banky musí být registrovány jako samostatní zprostředkovatelé;
povinnost zajistit pro své zaměstnance certifikaci a následné vzdělávání (stejně jako poradci);
vyšší informační povinnosti vůči klientům a řešit ZZJ k dalším produktům;
odpovědnost za škody vzniklé v důsledku jejich činnosti v oblasti pojištění, což zvyšuje jejich odpovědnost a motivuje k vyšším standardům péče o klienty;
jasně stanovit, kdo produkt sjednává, jestli bankéř nebo poradce.
Pro producenty to znamená také novou výzvu, které se budou muset postavit a upravit své procesy. To některým producentům může trvat déle, takže se novela bude postupně dostávat do tržní praxe.
K tématu zprostředkování pojištění pojistníkem a pro vás vyplývající povinnosti vás informujeme průběžně včetně termínů, ke kterým se změny a vaše povinnosti stávají účinnými. Sledujte tedy novinky a případně se na nás s dotazy obracejte.
Pozice jednatele a společníka v s. r. o.
Běžným modelem v SAB servis jsou jednočlenné s. r. o., kde je souběžně společník jednatelem. Jaký je v této pozici rozdíl a na co je třeba si dát pozor?
Společník je osoba, která má podíl na společnosti. Pozice spolu s právy a povinnostmi vychází z vlastnictví podílu. Práva společník vykonává na valné hromadě (v případě, že má společnost jen jednoho společníka, tak rozhodnutím jediného společníka v působnosti valné hromady). Mezi hlavní práva společníka patří rozhodování o podobě společenské smlouvy, volba a odvolání orgánů společnosti a rozhodování o rozdělení zisku či jiných zdrojů.
Jednatel je statutární orgán společnosti a zastupuje společnost navenek. V praxi tak koná právní jednání navenek (podepisuje se za společnost). Jeho pozice vzniká jmenováním valnou hromadou a úprava práv a povinností mezi společností a jednatelem se řídí smlouvou o výkonu funkce.
Zejména u jednočlenných společností (jeden společník a souběžně jednatel) se pozice často zaměňuje, přičemž dochází ke zmatení. Příkladem je proces výplaty zisku, který by měl právně vypadat takto:
Jednatel dává návrh na výplatu → valná hromada rozhoduje o rozdělení zisku → jednatel vyplácí.
Jednatel jako statutární orgán nesmí navrhnout výši výplaty, která by ovlivňovala funkci společnosti a nesmí vyplatit zisk, pokud by výplata mohla způsobit úpadek (např. problém v cash flow). Tento proces a princip se opakuje i v dalších oblastech jednání společnosti.
Níže ještě pár vybraných oblastí, na které je třeba si dát pozor:
mít alespoň jednou ročně valnou hromadu nebo formální rozhodnutí jediného společníka (např. ke schválení účetních závěrek a výplatě zisku);
smluvní jednání v jednočlenné společnosti mezi společností a společníkem by měla být vyhotovena písemně s úředně ověřeným podpisem (§ 13 ZOK);
pro odměnu jednatele je zapotřebí písemná smlouva o výkonu funkce s úpravou odměn, jinak platí, že je výkon funkce bezúplatný.
Důležitost vyplňování AML dotazníku k obchodům
Finanční zprostředkovatelé mají podle zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (AML zákon), povinnost identifikovat a vyhodnocovat rizikové klienty.
Vyplnění AML dotazníku je důležitou součástí procesu „poznej svého klienta“ (KYC), kdy pomáhá zprostředkovatelům a poradcům vyhodnotit riziko možné legalizace výnosů z trestné činnosti (praní špinavých peněz). Z tohoto důvodu je klíčové, aby poradci na základě informací od klienta vyplnili předsmluvní dokumentaci (záznam z jednání) a AML dotazník pravdivě, úplně a bez zatajování informací. Nesprávné nebo neúplné informace mohou vést k chybnému vyhodnocení rizika a následně k problémům nejen pro zprostředkovatele (nesplnění zákonné povinnosti), ale i pro klienta (zastavení a přezkoumání obchodu). Tuto povinnost také vykonáváme pro některé producenty.
Správné vyplnění dotazníku tak chrání obě strany – jak klienta, tak vás poradce.
Přistupujte proto, prosím, k vyplnění AML dotazníku s maximální zodpovědností. Objeví-li se riziko na straně klienta či obchodu, snažíme se co nejdříve případnou intervenci vyřídit.
A bohužel jsme si vědomi toho, že někdy musíte řešit AML vícekrát (např. banka a pak u nás), což však vychází ze zákonného nastavení a my ho musíme dodržovat. AML je navíc aktuálně celkem řešená oblast a je běžnou součástí kontroly od dohledu.
Rizikovost klientů
Mezi nejrizikovější klienty z pohledu praní špinavých peněz obecně patří klienti z vysoce rizikových třetích zemí a politicky exponované osoby (PEP).
Seznam rizikových zemí je dán EU a Finančním akčním výborem, které určují, jaké země jsou aktuálně rizikové. Klienti z vysoce rizikových zemí jsou aktuálně automaticky vyhodnocováni systémem při sjednávání obchodu.
Politicky exponované osoby jsou osoby, které zastávají nebo v posledním roce zastávaly významnou veřejnou funkci, a to jak v tuzemsku, tak v zahraničí, např. hlava státu, předseda vlády, ministr, náměstek, člen parlamentu, primátor, starosta obce s rozšířenou působností, člen nejvyššího soudu, člen ústavního soudu, velvyslanec nebo člen statutárního nebo kontrolního orgánu státního podniku.
PEP jsou z pohledu AML považovány za osoby s vyšším rizikem možného zapojení do korupce nebo jiných nezákonných činností. Proto se na ně vztahují přísnější pravidla tzv. zesílené kontroly, např. důkladnější prověřování jejich finančních toků a majetkových poměrů.
POZOR: Kromě samotných politicky exponovaných osob jsou mezi PEP zahrnovány i osoby blízké, tedy příbuzní, a dále také osoby, které jsou s PEP spojeny podnikatelsky nebo majetkově. Nezapomeňte také, že vaší povinností je řádně klientům oblasti vysvětlit.